Cynamon. Dostępny w sklepach przez cały rok, choć jego rozgrzewające właściwości chwalimy zwłaszcza zimą, gdy marzniemy. Pozornie wszyscy wiemy o nim naprawdę wiele. Używamy tej przyprawy do różnych potraw. W dzisiejszym wpisie przyjrzymy się jej nieco bliżej.

Uważany zarówno za przyprawę, jak też lekarstwo, cynamon, który spożywamy, to brązowa kora drzewa cynamonowego, dostępna w proszkowanej formie. Wyróżniamy dwie odmiany cynamonu: chińską i cejlońską. Ta druga jest nieco słodsza, choć trudniej znaleźć ją na półkach sklepów.

cynamon

Dzięki niskiemu indeksowi glikemicznemu oraz zawartości błonnika cynamon świetnie nada się jako przyprawa dla osób na diecie odchudzającej. Jest też bogaty w wapń.

Skąd biorą się te niezwykłe właściwości cynamonu?

Tajemnicą działania cynamonu są trzy podstawowe składniki olejka kory cynamonowej: aldehyd cynamonowy, octan cynamylu oraz kariofylen, a także substancje lotne.

Naukowcy potwierdzili, że aldehyd cynamonowy wpływa na nasze płytki krwi. W przypadku krwotoku mają za zadanie zatrzymać krwawienie, lecz jeżeli zlepią się, mogą zaburzyć przepływ krwi. Ten składnik cynamonu zapobiega takiemu niekorzystnemu następstwu. Jednak to nie wszystko. Cynamon ma zdolność uwalniania kwasu arachidonowego z błon komórek, co także przyczynia się do jego właściwości przeciwzapalnych.

Dzięki właściwościom przeciwdrobnoustrojowym Cynamon skutecznie zwalcza zarówno bakterie, jak też grzyby, w tym powszechnie problematyczne drożdżaki Candida. Co ciekawe, badania laboratoryjne wykazały, że cynamon był skuteczny w hamowaniu wzrostu drożdżaków odpornych na działanie powszechnie stosowanych w niszczeniu ich substancji.

zdrowy cynamon zdrowie

Jak wskazują naukowcy, cynamon z powodzeniem stosować można jako przyprawę konserwującą. Poprawia ona też oczywiście smak potraw. Dodany do dania o słodkim smaku, cynamon reguluje poziom cukru we krwi. Dla osób odchudzających się dobrą wiadomością będzie, że cynamon opóźnia proces opróżniania się żołądka, obniżając poziom cukru we krwi. To także dobra wiadomość dla cierpiących na cukrzycę typu 2 (drugiego). Składnik ten wspomaga odpowiedź ich organizmu na insulinę, co normalizuje poziom cukru we krwi. Wedle badań nie tylko stymuluje receptory insulinowe, lecz również pobudza wydzielanie enzymu, który znacząco podnosi zdolność komórek do gospodarowania glukozą. Badacze z US Agricultural Research Service wskazują, że mniej, niż połowa łyżeczki cynamonu dziennie pozwala na redukcję poziomu cukru we krwi u osób z tym typem cukrzycy. Zaobserwowano także pozytywny wpływ cynamonu na cholesterol czy trójglicerydy.

Inne działanie cynamonu odnotowano w kolejnych badaniach. Tym razem miały one wykazać, że żucie gumy cynamonowej czy samo wąchanie cynamonu stymuluje procesy poznawcze mózgu. Dało się szczególnie zauważyć poprawę skupienia, czy też szybkości pracy z programami komputerowymi. Uczestników badania poddano czterem różnym wrażeniom zapachowym: nie czuli żadnej woni, inni wąchali miętę, następnie inni – jaśmin, a ostatnia grupa – cynamon. Ten ostatni okazał się bezkonkurencyjny w bitwie o tytuł najbardziej stymulującego mózg. Te wyniki zainspirowały badaczy do dalszych prac z cynamonem, gdyż chcą oni sprawdzić, jak może on stymulować mózgi osób starszych lub pacjentów, u których zanikają procesy poznawcze.

Jak już wspomniano wyżej, cynamon to doskonałe źródło błonnika, wapnia, ale także manganu. Połączenie tego cennego włókna pokarmowego, jakim jest błonnik, z wapniem, stanowi o szczególnej wartości cynamonu, ponieważ z tego właśnie powodu zapobiega wielu chorobom. Oba te składniki wspomagają usuwanie z organizmu soli kwasów żółciowych. Usuwanie żółci przez błonnik zapobiega niszczeniu komórek okrężnicy, jednocześnie zmniejszając ryzyko zachorowania na raka okrężnicy. Co więcej, gdy błonnik usunie już żółć, zmusza to niejako organizm do rozbijania cholesterolu, by utworzyć kolejną żółć. Dlatego mówimy o działaniu obniżającym poziom cholesterolu, co zapobiega chorobom serca oraz miażdżycy. W przypadku osób cierpiących na zespół jelita nadwrażliwego dobrą wiadomością będzie to, że cynamon dzięki zawartości błonnika wpływa na zahamowanie występowania biegunek czy zaparć.

Pamiętajmy, że cynamon może nam pomóc, ale spożywany w zbyt dużych ilościach i zbyt często, może też zaszkodzić. Kierować należy się więc zasadą „co za dużo, to niezdrowo”.

News Reporter

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *