Osteoporoza a dieta odchudzająca

Zastanawiasz się nad zdrowiem swoich kości? Może zainteresować Cię powiązanie między ich stanem a stosowanymi przez Ciebie dietami odchudzającymi.

Niestety utrata wagi i utrata gęstości kości czasami – a nawet bardzo często- idą ze sobą parze. Dzisiaj postaramy się odpowiedzieć na pytanie, jak chronić organizm i kości przed zgubnym wpływem odchudzania.

Lekarze wiedzą, że kobiety cierpiące na anoreksję, która bardzo surowo ograniczają ilość przyswajanych kalorii przez dłuższy czas, są w grupie zwiększonego ryzyka osteoporozy. Zaburzenia odżywiania powodują złe funkcjonowanie hormonów odpowiedzialnych za stan kości, nie mówiąc już o tym, ze nie dostarczają składników niezbędnych do budowy nowej tkanki kostnej.

Ale co jeżeli nie masz anoreksji?

Czy jest związek między osteoporozą a „normalnym” odchudzaniem?

Skąd możesz wiedzieć, czy jesteś w grupie zagrożonej? Jaka dieta jest bezpieczna dla twoich kości? Są to niewątpliwie trudne pytania.

Ogólnie, najlepszy sposób by chronić kości podczas odchudzania, to regularne treningi i spożywanie jak najwięcej zdrowej żywności w diecie. Jeżeli jednak jesteś w kropce i musisz szybko stracić na wadze (na przykład przed ślubem lub ważną imprezą), zapewne żadne ostrzeżenie nie jest w stanie odwieść Cię od decyzji o stosowaniu drastycznej (czytaj: wyniszczającej) diety.

Dopóki zamierzasz zrobić to przez ściśle określony czas i nie powtarzać nigdy w życiu- nie ma powodów do obaw. Niemniej i tak warto pomyśleć przynajmniej o zażywaniu odpowiedniego suplementy lub wypijaniu dodatkowej szklanki lub dwóch mleka dziennie.

jajka

Chude mleko nie zrujnuje Twojej diety, dostarczy wapń i jednocześnie pomoże Ci utrzymywać apetyt na wodzy.

Dodatkowo, pamiętaj, że jeżeli stosujesz dietę dłużej niż dwa miesiące lub masz nawyk „kontrolowania się”, Twoje BMI nie powinno być niższe niż 18.5. Jeżeli zejdziesz poniżej- sama zwiększasz ryzyko zachorowania na osteoporozę.

BMI wydaje się mieć dość silne powiązanie ze stanem kości. Jaka dieta zatem zdecydowanie szkodzi kościom? Taka, która dostarcza mniej niż 900 kalorii na dobę i jest stosowana przez trzy miesiące lub dłużej. Miej to na uwadze, decydując się na diety w proszku czy gotowe posiłki- i nie łudź się, że dostarcza Ci odpowiednich mikroelementów, niezależnie od tego, co powiedzą producenci. Żeby utrzymać kości w dobrej formie, powinnaś dostarczac ciału przynajmniej 1200 kalorii dziennie.

Zatem jak schudnąć i jednocześnie utrzymać kości w dobrym stanie?

Zapomnij o dietach monotematycznych – postaw na zbalansowaną dietę, wykluczając z niej puste kalorie, rafinowane produkty i cukier.

Jeżeli ukończyłaś 50 lat bądź przechodzisz menopauzę lub już masz ją za sobą, powinnaś uwzględnić w jadłospisie przynajmniej 3 porcje produktów nabiałowych dziennie. Wystarczy kubeczek jogurtu naturalnego, sałata z dodatkiem kapusty pekińskiej i szklanka mleka. O innych produktach bogatych w wapń pisaliśmy w artykule: „Dieta zdrowych kości- dieta przeciw osteoporozie”. Niezależnie od stosowanej przez Ciebie diety, pamiętaj, że powinnaś dostarczać organizmowi 1,000 mg wapnia i 400-800 IU witaminy D dziennie.

Jeżeli ukończyłaś 50 lat, Twoje zapotrzebowanie na wapno to 1,200 mg, a na witaminę D- 800-1,000.

Najlepiej zapewniaj je ciału poprzez spożycie pokarmów takich jak:

  • niskotłuszczowe produkty mleczne
  • ciemnozielone warzywa liściaste
  • zboża i płatki zbożowe wzbogacone w wapń
  • suplementy.
News Reporter
Zdrowie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *