Witaminy – kiedy warto uzupełnić dietę o ich suplementację?

0
192
witaminy suplementacja

Do prawidłowego funkcjonowania organizmu potrzebna jest odpowiednio zbilansowana dieta, bogata we wszystkie niezbędne dla zdrowia składniki odżywcze. Witaminy dostarczane wraz z pożywieniem mają duży wpływ na reakcje chemiczne zachodzące w ciele człowieka i znacząco determinują jego samopoczucie. Dlatego niezwykle ważne jest odpowiednie odżywianie mające na celu uniknięcie wystąpienia jakiejkolwiek awitaminozy. Istnieją jednak sytuacje, w których niektóre witaminy warto suplementować.

Kiedy suplementacja witamin jest konieczna?

Warto pamiętać o tym, że zdrowa i zbilansowana dieta dostarcza do organizmu wszystkie niezbędne witaminy i składniki mineralne. W dzisiejszych czasach jednak, dieta często składa się z dużej ilości wysoko przetworzonych produktów. Często jadłospis tego typu nie pokrywa całkowitego zapotrzebowania organizmu na składniki odżywcze. Z reguły niedobory odbijają się w negatywny sposób na samopoczuciu – należ wtedy udać się do lekarza rodzinnego w celu wykonania podstawowych badań.

Dobór odpowiedniego suplementu na wykryte niedobory może odbyć się pod okiem farmaceuty, czy dobrego dietetyka. Należy unikać bezpodstawnego suplementowania witamin, gdyż może to przynieść niekorzystne skutki dla zdrowia. Jednym z wyjątków jest jednak witamina D3. Jej niedobór stwierdza się aż u 90% Polaków i oficjalnie zalecono przyjmowanie tego suplementu diety w sezonie jesienno-zimowym.

Najczęściej suplementowane witaminy

Sklepy i apteki internetowe obfitują w różnego rodzaju witaminowe suplementy diety. Decydując się na zakup tego typu produktu, warto wybrać sprawdzoną markę. Witaminy Swanson to dobre jakościowo produkty dostępne w przystępnych cenach. Jakie witaminy są kupowane i suplementowane najczęściej? Poza wymienioną powyżej witaminą D, bardzo często stosowana jest witamina C. Jej właściwości korzystnie wpływają na odporność organizmu. Niedobór może doprowadzić do szybszego zachorowania na niechcianą infekcję.

Często suplementowane są także witaminy z grupy B, a w szczególności B12. Nawet dobrze zbilansowana dieta może nie zaspokajać całego zapotrzebowania – jest to składnik odżywczy rekomendowany do suplementacji dla wszystkich wegetarian i wegan. Niedobory tej witaminy są bardzo szkodliwe – mogą spowodować anemię, problemy ze wzrokiem, a nawet stany lękowe i depresję. Również B6 to substancja często zalecana do suplementacji. Jest ona odpowiedzialna za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

Jakie grupy społeczne najbardziej narażone są na niedobory witaminowe?

Istnieją konkretne grupy społeczne w szczególności narażone na występowanie niedoborów konkretnych witamin. Na pierwszym miejscu znajdują się kobiety w ciąży. Istnieją specjalnie im dedykowane preparaty zawierające odpowiednio dostosowane mieszanki witaminowe. Weganie i wegetarianie są w szczególności narażeni na niedobory witaminy B12, której głównym źródłem są ryby i mięso. Osobom ograniczającym produkty pochodzenia zwierzęcego często zaleca się też suplementację żelaza i cynku. Również osoby starsze – po ukończeniu 50 roku życia powinny regularnie badać się w kierunku niedoborów witaminy B, wapnia, oraz kwasu foliowego.

Odpowiednia ilość witamin jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Suplementy witaminowe mogą znacząco ułatwić proces dostarczenia wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Warto jednak wprowadzać je do diety po wykonaniu podstawowych badań i skonsultowaniu ich z lekarzem bądź farmaceutą.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here