Wpływ odżywiania na zdrowie

0
954
warzywa jedzenie

Kto z nas nie słyszał powiedzenia „Jesteś tym, co jesz”? Choć wydaje się oklepane, stanowi istotę badań na temat wpływu diety na zdrowie człowieka.

Wpływ diety na zdrowie fizyczne

Najnowsze badania dowodzą, że wraz z wiekiem wzrasta odsetek osób z nadwagą, maleje natomiast liczba osób z dobrym stanem zdrowia. Jedną z głównych tego przyczyn (oprócz starzenia się organizmu) są nieprawidłowe nawyki żywieniowe.

O tym, że prawidłowy sposób odżywiania się wpływa bezpośrednio na zdrowie człowieka, mówiono już w starożytności. Uznawany za ojca współczesnej medycyny Hipokrates głosił, że właściwe odżywianie się zapobiega rozwojowi wielu chorób, a nawet może stać się lekarstwem. Do dzisiaj powtarzana jest jego maksyma: „Niech żywność będzie Twoim lekiem, a lek Twoją żywnością”.

Zdrowe produkty a brak chorób

Oczywistym jest, że musimy jeść, żeby nie umrzeć. Równie ważne jest jednak to, co jemy. Można to porównać do budowy domu. Jeśli wykorzystamy do tego produkty najsłabszej jakości, dom bardzo szybko zacznie niszczeć, aż w końcu nie będzie zdatny do użytkowania. Użycie natomiast dobrej jakości produktów gwarantuje, że stanie się bezpiecznym schronieniem na długo.

Analogicznie, jeśli spożywać będziemy produkty niezdrowe, o niskiej zawartości substancji odżywczych, witamin i minerałów, organizm zacznie podupadać na zdrowiu. Na przykład niedobór witaminy D skutkuje osteoporozą, ogólnym osłabieniem organizmu i obniżoną odpornością na infekcje. Brak odpowiedniej ilości magnezu powoduje drganie i skurcze mięśni, uczucie mrowienia, kołatanie serca, przyczynia się też do rozwoju nadciśnienia. Zbyt mała ilość witaminy B12 powoduje problemy z koncentracją, apatię, drażliwość, a nawet anemię. Niedobór wapnia w organizmie skutkuje wypadaniem zębów, krwotokami z nosa czy zaburzeniami krzepnięcia krwi.

Wpływ diety na BMI

Oczywistą konsekwencją nieprawidłowego sposobu odżywiania się jest nadmierna masa ciała. I choć nadwaga oraz otyłość mogą mieć też podłoże genetyczne oraz wynikać z ogólnego trybu życia (np. zbyt niskiego poziomu aktywności fizycznej), to co — i ile — jemy, jest jednym z najważniejszych czynników mających na nie wpływ. Otyłość zaś nazywana jest chorobą cywilizacyjną i przekłada się na zwielokrotnienie prawdopodobieństwa pojawienia się różnorodnych schorzeń skracających życie oraz zdecydowanie obniża komfort życia.

Zdrowie psychiczne zależne od diety

Choć o tym aspekcie mówi się rzadziej, nieprawidłowe odżywianie się ma też przełożenie na zdrowie psychiczne człowieka. Odpowiednio skomponowana dieta wpływa na procesy chemiczne, które zachodzą w naszym mózgu, podnosząc poziom serotoniny, zwanej hormonem szczęścia.

Niezdrowe jedzenie uniemożliwia natomiast zredukowanie długotrwale występującego stresu. Organizm broni się m.in. właśnie serotoniną, której spadek powoduje objawy depresji. Ponieważ serotonina powstaje z tryptofanu – aminokwasu, który nie jest produkowany przez organizm ludzki, trzeba dostarczać go wraz z pożywieniem. Tryptofan znajdziemy np. w rybach morskich, jajku, twarogu czy mięsie drobiowym.

Co zrobić, aby odżywiać się zdrowiej?

Odżywianie ma bezpośredni wpływ na nasze zdrowie. Uświadomienie sobie tego faktu to pierwszy krok na drodze do zdrowszego życia. Przede wszystkim warto stale dokształcać się w zakresie zasad zdrowego żywienia, na przykład czytając blog o zdrowym odżywianiu, w którym specjaliści wyjaśniają m.in. działanie i znaczenia dla organizmu ludzkiego poszczególnych grup składników odżywczych czy witamin. Uczą też dobierana odpowiedniej kaloryczności posiłków i odpowiadają na szereg innych, ważnych pytań.

Dążąc do zdrowia poprzez żołądek, nie można jednak poprzestać na teorii: poznane zasady należy stopniowo, ale konsekwentnie wprowadzać w życie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here