Zdrowe odżywianie u niemowlęcia – o czym pamiętać?

0
143
zdrowe odżywianie dziecko niemowle

Na początku życia dziecka najlepszym pokarmem jest mleko matki. Później, około 6. miesiąca życia można zacząć rozszerzać dietę niemowlaka. Jak to zrobić? Ważne, żeby poznać kilka zasad.

Kiedy i jak odstawić pierś?

Wiele mam zastanawia się, do kiedy karmić piersią. Zalecenia mówią o wyłącznym żywieniu dziecka mlekiem mamy przez pierwsze sześć miesięcy życia i kontynuowaniu karmienia piersią przynajmniej do ukończenia przez malucha pierwszego roku życia przy jednoczesnym rozszerzaniu diety o pokarmy uzupełniające. Nie została określona górna granica wieku, w którym dziecko powinno przestać spożywać mleko kobiece.

Przede wszystkim dziecko od piersi należy odstawiać stopniowo. Najlepiej ograniczać liczbę karmień piersią, a nie nagle odstawić całkowicie dziecko od piersi. Najpierw warto zrezygnować z tego karmienia, którego brak dziecko odczuje najmniej dotkliwie. Najprawdopodobniej będzie to jakieś karmienie w ciągu dnia. Zamiast przystawienia do piersi należy zaproponować dziecku inny posiłek – byle był wartościowy i odpowiednio zbilansowany.

Odstawiając dziecko od piersi, nie należy zamienić piersi na butelkę ze smoczkiem, gdyż będzie to oznaczało konieczność oduczania dziecka w przyszłości od butelki. Jak odzwyczaić od karmienia piersią malucha? Należy podawać mleko w kubeczku lub butelce ze słomką.

Pierwsze posiłki niemowlaka – od czego zacząć?

Dieta niemowlaka może zawierać pierwsze pokarmy już od czwartego miesiąca życia. Jak rozszerzyć dietę czteromiesięcznego dziecka? Można podawać ugotowane i zmiksowane warzywa i owoce, np. marchew, jabłko i banan. Można podać puree ziemniaczane czy gotowane, zmiksowane mięso, kaszki bezglutenowe, a także do 150 ml soku przecierowego bez dodatku cukru.

U dzieci półrocznych można podawać rozgniecione gotowane warzywa i owoce, rozdrobnione mięso i ryby, kasze, pieczywo, kefiry i jogurt naturalny. Po ukończeniu 12. miesiąca życia można podawać pełne mleko krowie. Dokładne wytyczne znaleźć można w szczegółowych opracowaniach dotyczących tego, kiedy i jak rozszerzać dietę niemowlaka.

Jak powinna wyglądać dieta dziecka? Ważne składniki

Bardzo ważnym składnikiem diety dziecka są kasze, którymi wzbogacamy posiłki mleczne i dania z warzywami i owocami. Produkty zbożowe wzbogacają dietę dziecka o węglowodany złożone, błonnik, witaminy z grupy B i składniki mineralne – wapń, magnez, cynk i żelazo.  

Przykładowy jadłospis dla 10-miesięcznego dziecka

Jak powinien wyglądać jadłospis 10-miesięcznego dziecka? Niemowlę w takim wieku nadal karmimy mlekiem mamy lub mlekiem modyfikowanym, rozszerzamy również dietę o kolejne pokarmy uzupełniające. Co może jeść  10-miesięczne dziecko?

Posiłki mogą zawierać produkty takie jak:

  • warzywa i owoce (np. surowe w formie posiekanej, gotowane w postaci rozgniecionej lub pokrojonej, miękkie cząstki surowych lub gotowanych owoców i warzyw podawane do ręki);
  • mięso i ryby (w postaci zmiksowanej/pokrojonej lub miękkie kawałki podawane do ręki);
  • produkty zbożowe, np. kasze, makarony, pieczywo (w tym produkty zawierające gluten, które można wprowadzać do jadłospisu dziecka w dowolnym czasie po ukończeniu 4. miesiąca życia, ale przed 12. miesiącem);
  • produkty mleczne, np. jogurt naturalny, kefir, rozdrobnione sery (mleko niemodyfikowane jako główny posiłek lub napój nie powinno być podawane przed ukończeniem przez dziecko 11. miesiąca życia);
  • jaja (w formie całkowicie ściętej);
  • tłuszcze, takie jak oleje roślinne, masło;
  • przyprawy, np. koperek, natka pietruszki, bazylia, majeranek, cynamon.

Co zrobić, gdy maluch nie chce jeść?

Brak apetytu u dziecka, niezależnie od przyczyny, budzi lęk i niepokój. Niemowlę może odmawiać jedzenia z różnych powodów, nie wszystkie jednak wymagają interwencji lekarskiej, czasami wystarczy tylko odrobina cierpliwości. Dlaczego niemowlę nie chce jeść?

Oto najczęstsze przyczyny braku apetytu:

  • ząbkowanie,
  • zaparcia,
  • refluks żołądkowy,
  • infekcja,
  • rozszerzanie diety – nie wszystkie niemowlęta chętnie poznają nowe smaki,
  • bodźce zewnętrzne, np. nerwowość rodziców.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here