Dobre samopoczucie – jak je uzyskać i utrzymać?

Dobre samopoczucie to podstawa do osiągania sukcesów osobistych i zawodowych. Czy trudno sprawić, by na co dzień czuć się dobrze?

Kobiety na co dzień muszą wcielać się w różne role. Starają się być dobrymi matkami, żonami, idealnymi pracownicami. Ponieważ w życiu nie zawsze układa się wszystko po naszej myśli, a my czujemy się za to odpowiedzialne, narzucamy sobie coraz to większe obciążenie. Tym samym stajemy się przygnębione lub rozdrażnione, przestajemy czuć radość życia, coraz gorzej radzimy sobie ze stresem i złymi emocjami. Jak zatem powinnyśmy zadbać o swoje zdrowie emocjonalne? O to, by na co dzień czuć się dobrze?

Szczypta egoizmu

Bardzo ważne jest, aby w tym całym, codziennym natłoku spraw nie zapominać o samej sobie. Czujesz, że świat ma wobec Ciebie coraz większe oczekiwania? Ty też oczekuj od świata czegoś dla siebie! Aby spełniać się w życiowych rolach, musisz sama zdawać sobie sprawę, że jesteś indywidualną jednostką i dążyć do osobistego szczęścia. Wyegzekwuj sobie część dnia, którą będziesz mogła przeznaczyć na swoje przyjemności. Twoje dobre samopoczucie na pewno odbije się pozytywnie w pozostałych sferach życia.

Ruch i relaks

Jak wiemy, aktywność fizyczna przynosi duże korzyści nie tylko dla naszego wyglądu, ale też dla naszej psychiki. Wybierz formę aktywności, która najbardziej Ci odpowiada i wprowadź ją do swojego życia przynajmniej trzy razy w tygodniu. „Zdrowe zmęczenie” pomaga w produkcji endorfin- hormonów szczęścia. Już po krótkim czasie od wprowadzenia do swojego życia stałej formy ruchu poczujesz spory przypływ sił i energii. Przy jednoczesnej poprawie sylwetki i kondycji, będziesz czuć coraz większe zadowolenie z samej siebie.
Byłoby idealnie, gdybyś mogła również poświęcić, chociaż pół godziny dziennie, na jakąś formę relaksu. Najlepszą formą relaksu jest ta, która pozwoli oddalić Twój umysł od spraw „przyziemnych”. W tym celu można przeznaczyć ten czas np. na ćwiczenie jogi, medytację i inne techniki relaksacyjne. Można też po prostu, przyrządzić sobie gorącą czekoladę, siąść w przytulnym miejscu i za pomocą dobrej lektury przenieść się w świat fantazji.

Jeśli sprzyja temu pogoda dobrze byłoby, dla relaksu, udać się na bliższą czy dalszą wycieczkę. Samej lub z rodziną. Kontakt z naturą działa na człowieka odprężająco i relaksująco. Dobrze wpływa zarówno nasycenie oczu pięknem przyrody, jak i wsłuchanie się w dźwięki płynące z natury- śpiew ptaków, szum przepływającej wody. Zmiana krajobrazu pomoże Ci, choć na chwilę, oderwać się od codzienności.

Używki

Używki są stworzone dla ludzi, ale dla tych, którzy znają umiar. Oczywiście wypicie drinka, zapalenie papierosa w jakimś stopniu odpręża, ale zastanówmy się jakim kosztem odbywa się to dla naszego zdrowia. Nie możemy się w każdej stresującej sytuacji ratować takim „odprężeniem”, ponieważ może to doprowadzić do nałogu. W dodatku, szkodliwe substancje, coraz bardziej niszczą nasz układ nerwowy, dlatego stosowanie ich na dłuższą metę przynosi skutek zupełnie odwrotny od zamierzonego. Najlepszym samopoczuciem cieszą się ludzie, którzy sporadycznie sięgają po używki, bądź też całkowicie ich unikają.

Dieta

Aby czuć się dobrze musisz pamiętać o właściwej, bogatej w składniki odżywcze diecie. Niedobory witamin są częstą przyczyną złego samopoczucia. Dieta bogata w cukry i tłuszcze potęguje nasze zmęczenie, a spożywanie produktów wysoko przetworzonych, chemicznie konserwowanych, barwionych itd. może być przyczyną rozdrażnienia, poirytowania, a nawet agresji. Substancje wpływające szczególnie „kojąco” na nasz układ nerwowy to przede wszystkim magnez i witaminy z grupy B. Głównym źródłem magnezu w diecie są: pestki dyni, słonecznika, orzechy, migdały, warzywa strączkowe, kasza gryczana, ciemne pieczywo, sok pomidorowy, szpinak, czerwone mięso, czekolada. Również większość tych produktów zawiera witaminy z grupy B, warto jednak, dodatkowo wprowadzić do swojego jadłospisu: ryby (głównie morskie), podroby (np. wątróbka, serca drobiowe), sery, jajka. Oczywiście dla uzupełnienia niedoboru wszelakich witamin i dobrej przemiany materii wskazane jest spożywanie dużej ilości owoców i warzyw, a także picie wody- minimum dwa litry dziennie.

Kontakt z ludźmi

Dla utrzymania dobrego samopoczucia bardzo ważny jest dobry kontakt z ludźmi. Sama świadomość tego, że możemy z kimś porozmawiać o tym co nas trapi, sprawia, że nie kumulujemy w sobie zmartwień i wątpliwości. Dobrze jeśli mamy jakąś serdeczną przyjaciółkę (może to być nawet mama), której możemy ze wszystkiego się zwierzyć. Dobrze też, mieć partnera, w którym zawsze mamy wsparcie. Szczera rozmowa to dla każdego świetna psychoterapia. Dbajmy o to, by w naszym domu ludzie potrafili się ze sobą dzielić swoimi problemami i wspólnie dążyli do ich rozwiązania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *