Czy można biegać w czasie ciąży?

0
480
ćwiczenia i bieganie w czasie ciąży zdrowie

Powiązanie ciąży i ćwiczeń było obiektem kontrowersji i sporów. W przeszłości ciąża była traktowana niemalże jak choroba i zalecano powstrzymywanie się od jakiegokolwiek wysiłku fizycznego. Jak jest dzisiaj? Sprawdźcie.

Dzisiaj wiemy już, że to była niesłuszna teza. Zarówno elitarne atletki jak zwykłe amatorki lubiące sport i ćwiczenia wiedzą, że są one wręcz zalecane kobietom w ciąży. Nie ma się czego obawiać, ponieważ nie będzie to miało ubocznych skutków zdrowotnych dla mamy czy jej dzidziusia. Oczywiście naszą ewentualną aktywność fizyczną powinno się uprzednio skonsultować z lekarzem ginekologiem, wszystko zależy bowiem od naszej kondycji zdrowotnej. Niektórym kobietom w ciąży ruch jest całkowicie zabroniony zwłaszcza w obliczu zagrożenia ciąży. Zatem najpierw zawsze konsultacja z lekarzem, a później czerpanie radości ze sportu.

Co dzieje się z naszym ciałem podczas ciąży?

Kiedy zachodzisz w ciążę, twój układ krążenia zmienia się, hormony uwalniane są do ciała. Temperatura ciała wzrasta, metabolizm przyspiesza, natomiast gęstość kości jest utrzymana, a więzadła rozluźnione.

Pierwszy trymestr ciąży

W pierwszym trymestrze wszystkie wyżej wymienione zmiany mogą powodować złe samopoczucie kobiety takie jak nudności, zmęczenie  czy zawroty głowy. Wszystko to, razem wzięte może spowodować niechęć do ćwiczenia w tym czasie, ale należy pamiętać o tym, iż ruch może wiele z tych dolegliwości właśnie wyeliminować.

Drugi trymestr ciąży

Wraz z przybieraniem wagi, możesz czuć się coraz bardziej zmęczona i niechętnie nastawiona do ćwiczeń. Dlatego też bieganie w drugim trymestrze musi współgrać z Twoim samopoczuciem. Pamiętaj o tym. I jeśli będziesz czuła, że nie masz siły biegać to po prostu wyjdź na spacer.

Jeśli czujesz, że:

  1. Nie masz czasu.
  2. Nie masz motywacji, albo
  3. Nie chcesz ryzykować ćwicząc zbyt dużo

Zawsze staraj się chodzić schodami, zamiast korzystać z windy; spaceruj gdzie tylko możesz;  staraj się być aktywna przez co najmniej 20 minut dziennie.

kobieta biegnąca w ciąży z dzieckiem

Dlaczego w ogóle powinno się ćwiczyć w czasie ciąży?

Kiedyś mówiło się, że kobieta w ciąży powinna całkowicie unikać aktywności fizycznej i że powinna być traktowana jak chora. Natomiast jak się dzisiaj okazuje ćwiczenia mogą nieść za sobą następujące korzyści:

  1. Czujesz się lepiej. Lepiej postrzegasz siebie.
  2. Twój powrót do siebie po ciąży, będzie dużo szybszy.
  3. W czasie ciąży przytyjesz mniej.
  4. Będziesz bardziej pozytywnie nasatwiona do swojego ciała i siebie ogólnie.

Jak ćwiczyć w czasie ciąży a jak nie. Czyli co wolno, a czego nie wolno robić. Kilka wskazówek.

Należy :

  1. Biegać z partnerem, jeśli będziesz potrzebowała jakiejś pomocy, bo na przykład źle się poczujesz, nie pozostaniesz z tym problemem sama.
  2. Upewnić się, że organizm został wystarczająco nawodniony. Należy unikać odwodnienia jak ognia. W ciąży to szczególnie ważne.
  3. Obserwuj uważnie swój organizm, ciało. Kiedy tylko da Ci jakiś niepokojący sygnał, natychmiast przerwij trening.
  4. Spraw by Twoje bieganie było przyjemne. Czerp z tego radość, nie rób tego jeśli czujesz że biegasz bo musisz.

Nie należy:

  1. Ignorować zmęczenia.
  2. Kontynuować jeśli czujesz jakiś ból, zwłaszcza ból w okolicy miednicy czy brzucha.
  3. Być zbyt rygorystycznym jeśli chodzi o program treningowy. Trzeba dostosować treningi do samopoczucia.
  4. Przegrzewać się.
  5. Ćwiczyć mięśni dna miednicy.

Ćwiczenia mięśni brzucha w ciąży

W celu poradzenia sobie z powiększającym się rozmiarem macicy, mięśnie brzucha muszą się bardzo rozciągać. Ćwiczenia mięśni brzucha mogą być wykonywane w czasie ciąży, ale należy zachować wielką ostrożność. Większość kobiet może kontynuować swoje ćwiczenia brzucha aż do 4 miesiąca. Natomiast po tym czasie ćwiczenia wykonywnabe na plecach nie są zalecane.

Korzystajcie zatem z życia w pełni, ale z rozwagą. I pamiętajcie, że ciąża to nie choroba!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here