Wakame, makrobiotyka, wegetarianizm, zdrowa dieta i odchudzanie.

Jeśli choć raz w życiu zdarzyło Ci się wejść do sklepu ze zdrową żywnością, zapewne zwróciłaś uwagę na różnego rodzaju glony, całkiem możliwe zatem, że nazwa Wakame nie będzie dla Ciebie obca.

Jeśli jednak dopiero zaczynasz interesować się makrobiotyką i zdrowym odżywianiem, jedzenie glonów może być nie lada fantastyką: są raczej mało popularne w naszej kulturze i – zwłaszcza na początku- raczej trudno nam wyobrazić je sobie na talerzu.

A szkoda, bo Wakame to prawdziwa skarbnica dobroczynnych dla organizmy substancji. Dodatkowo, pomagają schudnąć. 

Wakame (ワカメ wakame) to warzywo na morskie lub jadalne wodorosty. Mają delikatnie słodki smak i są często podawane jako dodatek do zup i sałatek w kuchni japońskiej.

Począwszy od 1960 roku, słowo „wakame” zaczęło być powszechnie stosowane w Stanach Zjednoczonych, a produkt (importowany w postaci suchej z Japonii) stał się powszechnie dostępny w sklepach spożywczych i sklepach ze zdrową żywnością w Stanach i w Europie Zachodniej. Jego kariera nabrała ogromnego tempa wraz ze wzrostem popularności sushi.

Nowe badania przeprowadzone na Uniwersytecie Hokkaido wykazały, że obecny w Wakame związek chemiczny, znany jako fucoxanthin, wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej, zatem wakame są ogromnym sojusznikiem odchudzania. Badania na myszach wykazały, że znacznie zwiększa spalanie tłuszczu.

Wakame jest bogatym źródłem kwasu eikozapentaenowego, kwasu tłuszczowego omega-3. Ma go ogromne ilości w porównianiu do wartości kalorycznej, co czyni go doskonałą potrawą, zwłaszcza dla wegetarian.

Wakame mają również wysoki poziom wapnia, jodu, tiaminy i niacyny.

W medycynie Wschodu Wakame są używane do oczyszczania krwi, wzmocnienia siły jelit, skóry, włosów, narządów rozrodczych i w regulacji cyklu miesiączkowego.

W Korei, zupa z wakame (miyeokguk) jest często podawana kobietom po porodzie. Inne popularne dania na bazie Wakame to:

  • Japońska zupa miso (z Tofu, Wakame i cebulką).
  • Miyeok GUK, koreański zupa z wakame
  • Japońska potrawa z wakame z sardynek
  • Goma wakame, znana również jako sałatka z wodorostów morskich, to popularny dodatek w amerykańskich restauracji sushi.

Jak przyrządzać Wakame?

Liście Wakame są zielone i mają delikatnie słodki smak i śliską teksturę. Powinny być cięte na małe kawałki, które rozwijają się podczas gotowania.

W Japonii i Europie, Wakame jest rozprowadzane jako suszone lub solone liście i używane do zup (szczególnie zupy miso) i sałatek (sałatka tofu), lub często po prostu jako dodatek do tofu. Dania te są zazwyczaj przyprawiane sosem sojowym i octem (również ryżowym).

Wartość odżywcza Wakame

Jedna porcja, która waży około 10 g, zawiera:

  • energia: 4 kcal
  • tłuszcze ogółem: 0
  • cholesterol: 0
  • sód: 87 mg
  • węglowodany: 1g
  • witaminy: głównie A i C
  • inne substancje odżywcze: wapń, żelazo, magnez, fosfor.

Dodaj komentarz