Oliwki – czyli jak dożyć do 100-tki !?

0
108
oliwki naturalne na zdrowie wartości

Za oknem już jesiennie, dlatego z przyjemnością powracam myślami do moich ostatnich wakacji. Podróże to nie tylko wrażenia, emocje i obrazy. To również smaki. Jednym z przysmaków moich tegorocznych wakacji były oliwki. Pomimo, że możemy dostać je w Polsce, nigdzie tak nie smakują, jak w krajach basenu Morza Śródziemnego.

Oliwki są bardzo ważnym składnikiem diety śródziemnomorskiej, która uchodzi za jedną z najzdrowszych na świecie.  Wystarczy pojechać na południe Włoch, żeby zaobserwować, jak wielu osiemdziesięcio-, czy dziewięćdziesięciolatków prowadzi samochody, co u nas raczej się nie zdarza. Oliwki każdy zna, nie każdy jednak je lubi. Stanowią one prawdziwe bogactwo składników odżywczych, a spożywanie 7 oliwek dziennie może, według ekspertów, zapewnić nam dłuższe życie.

Oliwki na odchudzanie

Ja zawsze byłam przekonana, że oliwki są dość tuczące. Okazuje się jednak, że wcale tak nie jest. Co prawda spór na ten temat nadal nie został rozstrzygnięty, jednak sto gram oliwek (ok. 30 oliwek) to jedynie ok. 125 kcal. Miąższ oliwki zawiera ok. 30% tłuszczu. Jednak jest to tłuszcz bogaty w kwas oleinowy – wskazany jak najbardziej w naszej diecie, działający przeciwzapalnie, antynowotworowo,  a także przeciwdziałający chorobom serca.

Ponadto coraz więcej słyszy się opinii, że to nie tłuszcz odpowiada za falę otyłości na świecie, a cukier. Nie powinniśmy się zatem bać zdrowych tłuszczy. Wręcz przeciwnie, powinniśmy korzystać z ich dobrodziejstwa.

Oliwki są lekkostrawne. Zawierają dużo błonnika, dzięki czemu regulują pracę jelit, a tym samym pomagają w utrzymaniu odpowiedniej masy ciała. Ponadto potrafią zmniejszyć nasz apetyt. Jedząc 10 oliwek przed posiłkiem, można zredukować głód o 20%.

Oliwki dla piękna naszej skóry

Oliwki, dzięki zawartości witamin: A, E i C, witamin z grupy B, a także związków polifenolowych, wpływają na stan naszej skóry, włosów i paznokci. Pomagają w walce z wolnymi rodnikami, a tym samym przeciwdziałają starzeniu się.

Jedząc oliwki, dbamy zatem o naszą skórę, jej jędrność, sprężystość i odpowiednie nawilżenie. Nie bez powodu są one składnikiem wielu kosmetyków.

Źródło żelaza i innych cennych minerałów

Oliwki zawierają również cenne minerały, takie jak: fosfor, potas, żelazo i miedź. Jeżeli chodzi o żelazo, to szczególnie cenne są czarne oliwki.

Oliwki w przeciwdziałaniu nowotworom

Oliwki zawierają cenny kwas oleinowy, który hamuje namnażanie się komórek nowotworowych. Według naukowców zmniejsza on aktywność genu odpowiadającego za występowanie raka piersi, a także zmniejsza ryzyko chorób serca i układu krążenia.

Dla zdrowia stawów

Oliwki działają przeciwzapalnie, co pomaga łagodzić dolegliwości związane ze stanem zapalnym stawów.

W walce z depresją

Oliwki kojarzą mi się z wakacjami, słońcem, morzem, ale to nie dzięki samym skojarzeniom potrafią zapobiegać depresji;)  Są bogate w witaminy z grupy B, które wspomagają pracę układu nerwowego. Poza tym podnoszą poziom serotoniny w organizmie. Dlatego kiedy czujemy przygnębienie, warto przygotować sobie kilka oliwek jako przekąskę. Nie dość, że przypomną nam się wakacje, to jeszcze dostarczymy naszemu organizmowi cennych składników odżywczych.

Jakie oliwki jeść?

Istnieje bardzo dużo rodzajów oliwek. To, czy są one zielone, czarne czy czerwone, nie zależy od gatunku, ale od czasu ich zebrania. Wiadomo, że najsmaczniejsze i najbardziej wartościowe będą oliwki, które kupimy w krajach, gdzie są one uprawiane.

Istnieje tam możliwość kupienia specjalnego pojemnika, w którym oliwki, w solnej zalewie, mogą być przechowywane nawet do kilku miesięcy.  Najlepiej pytać o takie pojemniki na lokalnych targach. Tam też i cena oliwek jest dużo niższa niż w normalnym sklepie.

Oliwki w puszce czy w słoiczku w zalewie smakują niestety o wiele gorzej. Są pełne soli i substancji konserwujących. Takich oliwek nie powinniśmy jeść zbyt wiele, choć niestety to one głównie królują na naszym polskim rynku. Jeżeli już jemy takie oliwki, warto je przed spożyciem starannie opłukać.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here