Emocjonalne obżarstwo: czy jesz pod wpływem stresu?

I znowu stres. I znowu nerwy. I znowu więcej emocji, niż jesteś w stanie udźwignąć. Nawet nie wiesz, kiedy sięgnęłaś po ciasteczko. Albo chipsy. Albo czekoladę.

To taki naturalny odruch. A przecież wcale nie byłaś głodna! Czy to normalne?

Jeżeli masz ochotę na cukier zawsze wtedy, gdy dopada Cię stres, nie jesteś jedyna. Wiele kobiet reaguje w bardzo podobny sposób.

Zjawisko to wyjaśnia dr Marjorie Nolan Cohn, rzecznik amerykańskiej Akademii Żywienia i Dietetyki: ?Obszary mózgu odpowiedzialne za wytwarzanie uspokajających hormonów są bardzo blisko obszarów odpowiedzialnych za czerpanie przyjemności z jedzenia. Zjedzenie czegoś, co pobudza ten rejon ma działanie łagodzące stres.?

Niestety, jest to efekt chwilowy. Dodatkowo, emocjonalne obżarstwo jest jednym z największych wrogów odchudzania.

Dzisiaj o tym, jak nie zrujnować figury pod wpływem stresu.

Jak sobie radzić z obżarstwem pod wpływem stresu?

Jedzenie nie jest jedyną metodą na pobudzenie obszarów mózgu odpowiedzialnych za przyjemność. Istnieje wiele innych metod i warto, byś się z nimi zapoznała.

Wystarczy, że w chwili stresu odwrócisz uwagę od jedzenia i zajmiesz się czymś innym- choćby na chwilę.

Jako nauczyciel jogi szczególnie zachęcam Cię do wykonania kilku ćwiczeń oddechowych lub wybrania innej, relaksującej aktywności (ćwiczenia fizyczne doskonale wprawiają nas w dobry nastrój).

Nie musisz od razu spędzać godziny na siłowni, nawet 10- minutowy spacer jest świetnym rozwiązaniem.

Jeżeli w danej chwili nie możesz sobie pozwolić na ruch, wybierz inną aktywność, która odwróci Twoją uwagę od jedzenia i problemów, na przykład:

  • zadzwoń do kogoś bliskiego,
  • napisz email,
  • pobuszuj po Internecie,
  • sprawdź co słychać na Facebooku i Twitterze,
  • dodaj wpis na Twoim blogu lub napisz coś w pamiętniku,
  • pooglądaj śmieszne zdjęcia na Kwejku,
  • narysuj sytuację, która Cię zdenerwowała w formie dowcipnego komiksu (swego czasu ta technika uratowała moje życie zawodowe!),
  • naucz się kilku nowych słów w języku obcym,
  • pomedytuj,
  • poszukaj nowych, ciekawych piosenek do Twojej ulubionej listy na Spotify.

Wszystko może być dobrym pomysłem, o ile odwiedzie Cię od niepotrzebnego jedzenia i jednocześnie nie zrujnuje Twojego zdrowia (zapomnij o papierosie lub alkoholu w stresujących sytuacjach, nawet, jeśli nie wyobrażasz sobie innego ratunku- pod wpływem emocji znacznie szybciej się uzależnisz!).

A jaka jest Twoja metoda na walkę ze stresem w chwili, gdy się pojawia?

News Reporter
Zdrowie

1 thought on “Emocjonalne obżarstwo: czy jesz pod wpływem stresu?

Dodaj komentarz