Najpoważniejsze skutki niedoboru magnezu – sprawdź!

0
92

Magnez jest pierwiastkiem, który odgrywa znaczącą rolę w organizmie człowieka. Wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego, wspiera proces przemiany białka, tłuszczów i węglowodanów, wspomaga funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Niedostateczna ilość tego pierwiastka w organizmie może mieć zatem poważne konsekwencje zdrowotne.

Niedobór magnezu – kiedy występuje?

O niedoborze można mówić wtedy, gdy w organizmie znajduje się mniej magnezu, niż wynika to z dziennego zapotrzebowania. Przyjmuje się, że:

  • osoby dorosłe powinny dostarczać 290 mg – 450 mg dziennie
  • osoby w wieku dorastania, kobiety w ciąży i karmiące piersią: 400 mg – 700 mg dziennie.

Warto przy tym podkreślić, że dzienne zapotrzebowanie na magnez osoby dorosłej wynosi 375 mg. Jest to wartość, którą organizm powinien przyswoić. To dość istotna informacja, ponieważ przyjmuje się, że jony magnezu w przewodzie pokarmowym są przyswajane w 30-60%.

Na skutki niedoboru magnezu narażone są osoby, które m.in.:

  • wypijają spore ilości kawy
  • prowadzą aktywny fizycznie tryb życia
  • są narażone na stres
  • przyjmują leki moczopędne
  • przyjmują niektóre leki nasercowe.

Skutki niedoboru magnezu – czy masz ich świadomość?

Typowe skutki niedoboru magnezu z pewnością dotknęły cię niejednokrotnie. Zalicza się do nich m.in. skurcze mięśni, drżenie powiek. Niekiedy może dochodzi do problemów ze snem, trudnościami w koncentracji czy pogorszeniem kondycji włosów i paznokci.

Warto jednak mieć świadomość, że skutki niedoboru magnezu mogą być dużo poważniejsze – w przypadku długotrwałego wystawiania organizmu na taki stan. Wśród nich wymienić można m.in.:

  • depresję
  • miażdżycę
  • astmę oskrzelową
  • arytmię.

Jeżeli chcesz tego uniknąć, warto – już na etapie pierwszych objawów niedoboru – zacząć dostarczać większą ilość tego pierwiastka.

Jak podnieść poziom magnezu w organizmie?

Dobra wiadomość jest taka: niedobór magnezu możesz szybko wyeliminować, uzupełniając codzienną dietę. Co możesz zrobić?

  • Zwiększ liczbę produktów spożywczych bogatych w magnez

Być może dostarczasz zbyt małą ilość produktów bogatych w magnez? Zweryfikuj to, a następnie włącz do swojego jadłospisu m.in. produkty wielozbożowe, orzechy i nasiona, rośliny strączkowe, czekoladę gorzką. Ogranicz natomiast spożywanie produktów z białkiem roślinnym, alkoholu, tłuszczów nasyconych – są to składniki diety, które niekorzystnie wpływają na wchłanianie tego pierwiastka.

  • Sięgnij po lek z magnezem

W związku z tym, że jony magnezu nie wchłaniają się w całości z przewodu pokarmowego, dieta może okazać się niewystarczająca. Warto zatem uzupełnić codzienny jadłospis poprzez przyjmowanie leku z magnezem, takiego jak np. Aspargin. Z uwagi na fakt, że jest to lek – podlega on ścisłym restrykcjom. Jego stosowania pod kontrolą lekarza jest w pełni bezpieczne.

Zadbaj o odpowiedni poziom magnezu, ponieważ skutki jego niedoboru mogą mieć naprawdę poważne konsekwencje. Zacznij od zmiany stylu życia, a następnie wspomóż się bezpiecznym preparatem z magnezem.