Pierwsze objawy inkontynencji moczowej u kobiet

0
363
porady na moczu lekarz kobieta

Zaczyna się niewinnie i dość niespodziewanie, gdy odrobina moczu nagle wydostaje się z cewki moczowej – mimo naszej woli – na przykład na skutek kichnięcia. Pojawia się lekkie zaskoczenie, ale zwykle także i zlekceważenie tego faktu. Myślimy, że to tylko taki epizod. U wielu z nas jednak ta sytuacja rozwinie się z czasem do poważniejszego problemu. Dlatego reagować należy już na pierwsze objawy inkontynencji.

Inkontynencja moczowa, która nie jest efektem urazu, zabiegu operacyjnego czy objawem jakiejś przewlekłej choroby, pojawia się zwykle na skutek zwiotczenia, osłabienia, utraty elastyczności mięśni dna miednicy, które pełnią istotną rolę w procesie kontroli oddawania moczu. Mięśnie te w sposób naturalny tracą swoją kondycję między innymi u starszych kobiet, u pań w okresie menopauzalnym, a także u tych, które mają za sobą więcej porodów lub ciąże mnogie albo borykają się z otyłością.

Objawy nietrzymania moczu

Objawy NTM (nietrzymanie moczu) różnią się zależnie od rodzaju inkontynencji oraz od stopnia jej nasilenia. Najpowszechniejszą formą NTM jest wysiłkowe nietrzymanie moczu, które dotyczy połowy wszystkich przypadków występowania inkontynencji. Jest ono też najbardziej charakterystyczne dla kobiet. Dość częstą przypadłością jest również naglące nietrzymanie moczu.

Wysiłkowe nietrzymanie moczu

Wysiłkowe NTM, jak sama nazwa wskazuje, objawia się przy wysiłku – na skutek wzrostu ciśnienia w jamie brzusznej. Z cewki moczowej wydostają się niewielkie ilości moczu w efekcie kichnięcia, kaszlu czy nawet głośnego śmiechu, a w kolejnych etapach także przy podnoszeniu jakiegoś ciężaru (na przykład torby z zakupami) czy nawet przy bieganiu. Im bardziej ten rodzaj inkontynencji jest nasilony, tym mniejszy wysiłek (to jest słabszy kaszel, mniej intensywny śmiech, mniejszy ciężar etc.) wywołuje wyciek moczu.

Objawy wysiłkowego NTM bywają tymczasowe. Dość łatwo w wielu przypadkach je także złagodzić – zwłaszcza, gdy działa się od razu, a nie po miesiącach czy latach czekania. Jeżeli są efektem ciąży czy porodu, warto udać się do uroginekologa i wprowadzić w życie stosowne ćwiczenia mięśni dna miednicy. W przypadku otyłości, oprócz wykonywania podobnych ćwiczeń, należy także zrzucić zbędne kilogramy (już nawet utrata 5% masy ciała daje znakomite efekty). Panie w okresie menopauzy mogą dodatkowo wspierać się odpowiednią kuracją hormonalną (bo pogorszenie funkcji mięśni dna miednicy jest w tym przypadku najczęściej efektem braku estrogenów w organizmie). Osoby starsze powinny przede wszystkim zadbać o codzienną porcję zdrowego ruchu – najlepiej na świeżym powietrzu.

Naglące nietrzymanie moczu

Naglące NTM to inkontynencja, której objawem jest nagłe i bardzo silne (niemożliwe do powstrzymania) uczucie parcia na mocz (nawet, jeśli pęcherz nie jest całkowicie wypełniony), po którym następuje mimowolny, niekontrolowany jego wyciek. To około 22% wszystkich przypadków nietrzymania moczu. Inkontynencja parcia często związana jest z nadreaktywnością (nadaktywnością) pęcherza moczowego. Towarzyszą temu zazwyczaj częstomocz i nykturia, czyli częstsze niż standardowe oddawanie moczu oraz potrzeba robienia tego także w nocy. W normalnej sytuacji oddaje się mocz około 8 razy dziennie i ewentualnie raz w nocy. Wszystko, co nie mieści się w tych granicach, wskazuje już na pewne anomalie.

Przy inkontynencji naglącej konieczna jest wizyta u lekarza (ginekolog, urolog) i ustalenie z nim odpowiedniej ścieżki leczenia. Często zdarza się również, że ten typ inkontynencji występuje w formie mieszanej – razem z wysiłkowym nietrzymaniem moczu.

Co robić, gdy są już objawy NTM?

Na profilaktykę już za późno, ale nie oznacza to, że nie należy nic robić.

Po pierwsze należy skonsultować problem ze specjalistą i zastosować się do jego zaleceń. Mimo że nietrzymanie moczu uważane jest za kwestię wstydliwą, jest to po prostu objaw pewnej nieprawidłowości, z którym idzie się do lekarza – tak jak z każdym innym. Warto to zrobić, aby inkontynencja nie rozwijała się. To symptom, który sam nie mija. Nie da się tego przeczekać.

Inkontynencja - konsultacja ze specjalistą

Po drugie, trzeba poprawić tryb życia – ruszać się, zrzucić zbędne kilogramy, zdrowo się odżywiać, odstawić używki. To nie slogany, tylko aspekty mające rzeczywisty wpływ na kondycję ciała – w tym mięśni współodpowiedzialnych za kontrolowanie oddawania moczu.

Po trzecie wreszcie, warto szczególnie zadbać o higienę osobistą. Nawet niewielkie „gubienie moczu” wymaga odpowiedniego zabezpieczenia, by zachować czystość, uczucie suchości i czuć się pewnie w każdej sytuacji. W tym celu najlepiej zaopatrzyć się w specjalistyczne produkty chłonne przeznaczone specjalnie dla osób z nietrzymaniem moczu, które dobiera się zależnie od objawów i ich nasilenia. Zwykła podpaska nie zdaje tu egzaminu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here