Co jedzą olimpijczycy? Zobacz ich jadłospisy!

0
200
jedzenie sportowe

Aby być najlepszym na Igrzyskach Olimpijskich trzeba wytrenować swoje ciało i psychikę ale także doskonalić się w odżywaniu. To co jedzą Olimpijczycy może mieć znaczenie z późniejszym kolorze medalu. Aby być najlepszym trzeba w 100% zaangażować się, być wytrwałym i sprostać ciężkiej pracy.

Zdrowa dieta i odpowiednie składniki pokarmowe to klucz aby dostarczyć odpowiedniego paliwa naszemu organizmowi potrzebnemu do treningu. Odpowiednie żywienie może zdecydować o tych części sekund, których zabraknie do upragnionego złota, srebra czy brązu. To sportowcy wiedzą co pić, jeść aby jak najszybciej się zregenerować.

Olimpijczycy jedzą porządne śniadanie

Często pytanie Olimpijczycy mówią, że pierwszy swój posiłek jedzą po 30 minutach od przebudzenia. Nasze ciało staje się wrażliwe na insulinę po zjedzeniu śniadania. Śniadanie warunkuje odpowiednie jej wydzielanie i produkcję tego hormonu w ciągu całego dnia. Według sportowców śniadanie powinno obfitować w dużą ilość energii, a ilość pochłanianych przez nas później kalorii powinna się zmniejszać w ciągu dnia.

Zaczynanie dnia od sporej ilość białka to dobry wybór. Dobrze jeść zjeść chudy twaróg czy jajka lub nisko tłuszczowe mleko z płatkami owsianymi. Dobra okazuje się chuda wędlina oraz płatki zbożowe.

Olimpijczycy jedzą organiczne pożywienie

Wiele produktów nieorganicznych może zawierać mniej zdrowych składników niż produkty organiczne może się to wiązać z pogorszeniem wyniku czy nawet z niezdobyciem medalu. Lepiej czasami wydać więcej pieniędzy albo pojechać do znajomego sadownika i kupić dobre jabłka niż przepłacać w sklepie za jabłka niewiadomego pochodzenia.

Olimpijczycy jedzą małe posiłki ale często

Warto jeść mniej ale często co 2 -3 godziny. Zawsze mieć ze sobą jakąś przekąskę – wszystko da się zorganizować. Częste posiłki wyczynowym sportowcom dają ciągły dostęp do kalorii, a przy okazji zmniejszają ryzyko kontuzji. Regularna dostawa energii – wszystko po to żeby organizm mógł pracować na najwyższych obrotach. Wyczynowy sportowiec nie może sobie pozwolić na wyczerpanie zapasów glikogenu. Brak kalorii to także zmniejszona odporność organizmu i gorsza regeneracja. W walce o złoto nie można pozwolić sobie na takie błędy.

Nawadnianie Olimpijskie

Olimpijczyk musi pić często i sporo. Często konkurencję są bardzo wymagające rozgrywane w specjalnych obiektach gdzie jest gorąco i parno. Trzeba dbać o nawodnienie przez cały czas tak aby utrzymać odpowiedni balans. Według różnych Instytutów Medycznych większość z nas powinna wypijać 11 – 15 szklanek wody dziennie.

Olimpijczycy lubią energetyczne produkty

Dara Torres – pływaczka

Energetyczny produkt: migdały

Migdały mają dużo tłuszczy a dodatkowo bardzo wiele przeciwutleniaczy. Nie jest to tłuszcz którzy polecają dietetycy ale dla sportowców może się bardzo przydać. Pływaczka mówi, że najlepiej sprawdzają się po ciężkich treningach albo gdy trzeba szybko się zregenerować. Jedna porcja migdałów zawiera 6 g białka, 6 g węglowodanów oraz więcej niż 20 różnych flawonoidów. Obniżają one poziom wolnych rodników wynikające z ekstremalnie ciężkich treningów. W migdałach odnajdziesz także mangan i miedź. Pierwiastki odpowiedzialne za metabolizm i wsparcie podczas długotrwałych wysiłków. W migdałach znajdziemy także magnez, który jest bardzo potrzebny organizmowi. Brak go w organizmie grozi skurczami oraz pogorszenie przepływu krwi w organizmie.

Ashton Eaton, decathlon

Energetyczny produkt: tuńczyk z wody

Jest to doskonałe źródło białka. Dodatkowo tuńczyk bogaty jest w magnez i potas oraz witaminy grupy B i omega -3. Dzięki spożywaniu chudego białka po trudnych treningach czas regeneracji skraca się.

Carli Lloyd, piłka nożna

Energetyczny produkt: edamame

Jest to jedno z najlepszych białek roślinnych występujących w przyrodzie podobne w jakości do jajek i mleka. Unikalne białko w soi zapewnia ekstremalne korzyści płynące z jego spożywania: poprawia zarówno ciśnienie krwi, wyrównuje poziom cukru we krwi, poprawia działanie układu immunologicznego wszyscy co jest potrzebne w sporcie wyczynowym.

Tamika Catchings, koszykówka

Energetyczny produkt: kurczak

Kurczak jest bardzo uniwersalny, a dodatkowo to doskonałe białko dla organizmu. Pierś z kurczaka to jedno z ulubionych dań sportowców. Już niewielka porcja zapewnia zaspokojenie dużej potrzeby na potrzebne białko. Dodatkowo nisko tłuszczowy skład sprawia, że jest tak lubiana przez sportowców. Kurczak bogaty jest w witaminy z grupy B oraz niacynę. Dzięki dużej liczbie witamin z grupy B sprawniejszy jest proces przemian składników odżywczych w energię użytkową wykorzystywaną w ekstremalnym wysiłku.

Heather O’Reilly, piłka nożna

Energetyczny produkt: grecki jogurt

Produkty bogate w probiotyki zwiększają tempo regeneracji oraz zwiększają odporność układu immunologicznego. International Journal of Obesity opublikował badania, że dodając już jedną lub dwie porcje takiego jogurtu do swojej diety możemy zmniejszyć poziom tkanki tłuszczowej oraz zminimalizować utratę masy mięśniowej. Jak widać niesie to bardzo pozytywne skutki dla organizmu wyczynowca. Może i nam zwykłym biegaczom też to się przyda?!

Eric Shanteau, pływanie

Energetyczny produkt: masło orzechowe

Mało orzechowe w którego skład wchodzą głownie orzeszki ziemne to doskonałe źródło jednonienasyconych tłuszczów i przeciwutleniaczy. Produkt ten także zwiera wiele polifenoli. W wyniku prażenia orzeszków zwiększa się ilość antyoksydantów aż o 22%. Jak pokazują badania dwie porcje orzechów w ciągu tygodnia dają gwarancję nie przybierania na wadze. Dlatego orzechy jeśli chcesz utrzymać wagę jest to dobra przekąska. Dostarczy organizmowi wiele kalorii aby utrzymać sprawność na najwyższym poziomie.

Reese Hoffa, pchnięcie kulą

Energetyczny produkt: ciemne pieczywo

Ciemnie pieczywo to doskonały zbiór witamin takich jak witamina C lub witamin z grupy B. Ze względu na dużą ilość ziaren dostarczymy organizmowi żelazo a także niezbędny błonnik. Do tego ciemne pieczywo zabiera dużo węglowodanów i nie jest trawione tak szybko jak jasne pieczywo przez co dłużej możemy czerpać z niego energię. Jest nie niezbędne w trakcie trwania długich zawodów oraz podczas konkursu pchnięcia kulą gdzie trzeba być gotowym na każde powtórzenie.

Próbka Olimpijskiej diety

Około 60% dostarczanych kalorii dla sportowca powinno pochodzić z węglowodanów, do tego powinna dojść mieszanka warzyw i owoców, produktów pełnoziarnistych oraz nabiału o niskiej zawartości tłuszczu. Około 30% kalorii w diecie sportowca powinna pochodzić z białka to znaczy chudego mięsa, ryb, drobiu, fasoli, soi, oraz produktów mlecznych. Kolejne 10% to tłuszcze najlepiej żeby była to oliwa z oliwek, olej lniany, orzechy, masło orzechowe, awokado.

Jak widać dobre produkty i dobrze zbilansowana dieta może pozwolić wejść na wyżyny swoich możliwości. Warto jeść małe, a często posiłki ponieważ dzięki temu dostarczymy niezbędnej energii podczas trwania treningu. Nie będziemy musieli się martwić, że zabraknie nam „pary” na ostatnim powtórzeniu interwału. Dodatkowo dobra dieta to szybka regeneracja i możliwość wykonywania większego treningu. Można skorzystać z wyżej wymienionych wskazówek stosowanych przez profesjonalnych sportowców. Zawsze można spróbować czy na nas też to działa. A może akurat dzięki diecie poprawimy nasze osiągi w półmaratonie czy w maratonie! Warto spróbować.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here