Ziarnko do ziarnka – rodzaje kasz

2
165
kasze rodzaje jedzenie typy

Moda na ziemniaki jako najpopularniejszy dodatek do obiadowych dań wyparła z naszego menu kaszę. Warto jednak sięgnąć do tego niegdysiejszego klasyku – dla zdrowia, smaku i urozmaicenia diety.

Paleta kasz to różne smaki, różne możliwości komponowania w diecie i różne wartości odżywcze. Skusisz się na kaszotto?

Kasza gryczana
Do wyboru mamy prażoną i nieprażoną. Ta pierwsza jest dużo popularniejsza, wraz z prażeniem smak kaszy staje się intensywniejszy, barwa ciemnieje. Chętnie towarzyszy mięsnym gulaszom, sosom. Komponuje się też dobrze w farszach – podsuwamy przepis na pierogi z gryczanym farszem. Może skosztujesz jej także w roli dodatku do wędzonego łososia lub w postaci zapiekanki z warzywami i Mozzarellą? Kasza gryczana bogata jest w błonnik, białko i przeciwutleniacze. Zapewniają one dobry stan naczyń krwionośnych, pomagają więc zwalczać żylaki. Ich zawartość przyczynia się także do przeciwbakteryjnych oraz przeciwnowotworowych właściwości tej odmiany kaszy. Bez obaw mogą ją jeść cierpiący na cukrzycę, gdyż ma niski indeks glikemiczny oraz nietolerujący glutenu, gdyż go nie zawiera.

Kasza jęczmienna
Rozróżniamy 3 jej rodzaje: perłowa – to ziarno rozdrobnione w różnym stopniu: drobne, średnie lub grube, pęczak – całe, polerowane ziarno bez łuski oraz kaszę jęczmienną wiejską – rozdrobnione, niepolerowane ziarno. Kasza jęczmienna przyczynia się do regulowania poziomu cholesterolu oraz cukru w organizmie. Piekliście kiedyś muffinki z kaszy? Jeśli nie, sięgnijcie koniecznie po nasz przepis, a jeśli tak – to już wiecie, że są pyszne. Do dzieła! Z kaszy można też przyrządzić placuszki i smakowicie podać z sałatką z rukoli.

Kasza kuskus
Jako towarzystwo dla łososia i warzyw? A może do innej ryby? Co powiesz na duszoną doradę z warzywami? Skosztuj, kuskus świetnie komponuje się z rybnymi smakołykami.
Na tle innych kasz wypada pozytywnie pod względem zawartości białka i węglowodanów, nieco gorzej pod względem ilości błonnika. Nie będziemy mieć też po niej uczucia przesytu, gdyż jest wyjątkowo lekkostrawna.

Kasza jaglana
Druga z kasz, którą mogą śmiało spożywać nietolerujący glutenu. To kasza z ziaren prosa. Mamy na nią kilka naprawdę pysznych przepisów, nie tylko na słono – jako farsz cukiniowych łódeczek, składnik pasztetu z soczewicą czy szpinakowo-jaglanych kotletów, ale także w wersji dla słodkich łasuchów: jaglany krem z figami i migdałami, migdałowa panna cotta z kaszy jaglanej okraszona malinami… No i prawdziwy cymes: jaglano-bananowe lody. Chyba nie trzeba na nie namawiać…? Wybierając kaszę jaglaną, dostarczamy organizmowi witamin z grupy B oraz miedzi i żelaza. Witaminowego smacznego! 🙂

Kasza kukurydziana
Ziarna kukurydzy – rozdrobnione i obtłuczone – to właśnie kasza kukurydziana. To z niej przyrządza się oryginalne placki na tortillę. Dzieciakom jest znana z dedykowanych im popularnych kaszek kukurydzianych. Może być drobna lub gruba. Sprawdzi się w farszu, jako składnik placków, klusków czy kotletów. Zagęści sos i zupę. Lekkostrawna, pyszna, zawartość luteiny sprawia, że wykazuje się dobroczynnym działaniem na wzrok. Składnik włoskiej polenty, rumuńskiej mamałygi, wegański zastępnik jaj. Wielozadaniowy przysmak.

Kasza manna
Powstaje podczas przemiału pszenicy na mąkę. To oczyszczone drobne cząstki bielma. Dostaniemy ją w wersji tradycyjnej lub błyskawicznej. To szybki sposób na przekąskę, śniadanie czy deser – ugotowana z mlekiem świetnie odnajdzie się z niemal każdym owocowym dodatkiem, np. malinami czy bananem. Pyszna na zimno i na ciepło. Smakuje w zupie, kluskach, gołąbkach, pasztetach. Dzięki lekkostrawności ma dobroczynny wpływ na układ pokarmowy, niemal nie zawiera błonnika. Jest źródłem jodu i żelaza.

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here