Emocjonalne obżarstwo – jak je pokonać?

hjki

Jeżeli cierpisz na  zaburzenia odżywiania , a zwłaszcza emocjonalne obżarstwo, pamiętaj, by nie dokarmiać swoich uczuć- musisz sobie z nimi poradzić – ale nie przy pomocy jedzenia.

Większość kompulsywnych obżartuchów rozpoczyna swoją przygodę z emocjonalnym jedzeniem już w dzieciństwie- zwłaszcza przeżywając problemy rodziców, trudności z dostosowaniem się w szkole i zwyczajnie zajadając stres związany z dorastaniem.

Jako osoby dorosłe nie znają innej broni na smutek, samotność, czy złość – sięgają zatem po to, co sprawdzało się w dzieciństwie- jedzenie.

Staje się ono jedynym prawdziwym przyjacielem – jest zawsze pod ręką, nigdy nie krytykuje, choć niestety, bardzo często prowadzi do wyrzutów sumienia i problemów z wagą.

Bardzo często zdarza się, że w jedzeniu próbujemy odnaleźć to, czego nam brakuje w życiu – wystarczy odnaleźć ten brakujący element, żeby skutecznie schudnąć i uporać się z problemami.

Czy jesteś emocjonalnym obżartuchem?

Szczera odpowiedź na poniższe pytania pozwoli Ci rozpoznać problem:

  1. Czy jesz, gdy czujesz smutek, samotność, nudę?
  2. Czy świętujesz sukcesy lub nagradzasz się jedzeniem?
  3. Czy pod wpływem stresu lub zmartwień masz ochotę na konkretny produkt?

Jeżeli odpowiedź na choćby jedno z powyższych pytań brzmi „tak”, możesz mieć problem z emocjonalnym obżarstwem. Zacznij baczniej przyglądać się swoim uczuciom i reakcjom na nie- jeżeli nie prowadzisz Dziennika Odchudzania (do czego zachęcamy), zacznij odnotowywać w kalendarzu uczucia, które towarzyszą Ci za każdym razem, gdy sięgasz po cos do jedzenia.

Emocjonalne koła ratunkowe

Gdy pod wpływem emocji zaczynasz krążyć wokół lodówki, wypróbuj następujące metody walki z kompulsywnym jedzeniem.

Złość

  • Włącz głośno muzykę i zacznij głośno śpiewać lub tańczyć.
  • Weź szybki, gorący prysznic.
  • Wyjdź z domu.

Niepokój

  • Wyłącz wiadomości, włącz natomiast kanał z komediami lub kabaretami,
  • Namaluj coś (nawet, jeśli nie potrafisz)
  • Zadzwoń do przyjaciółki

Smutek

Wypożycz dobry film, który Ci pozytywnie nastroi (np. „Pole marzeń”, „Misja”- (część I Niesamowitych Opowieści) lub „Wesele Muriel”).

Samotność

  • Dołącz do społeczności online,
  • Wejdź na chat,
  • Napisz coś na naszym forum lub skomentuj artykuły.

I pamiętaj – to normalne, że czasami czujesz natłok emocji – jednak jeżeli nie możesz się spod niego wydostać przez dłużej niż 2 tygodnie, rozważ wizytę u specjalisty.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *